Amsterdam e un oras colorat, agitat, nebun, frumos. E un amestec cultural deosebit, cuprinzand peste 170 de nationalitati. Si asta pentru ca Amsterdamul a fost  mereu renumit pentru toleranta, liberul schimb, libertatea de exprimare.
Denumit si "Venetia nordului"- din motive evidente, e o destinatie europeana populara, in special pentru ca a doua limba vorbita e engleza si aproape orice olandez o vorbeste fluent (in Haga am conversat in engleza cu o batrana de 70-80 de ani).
 E agitat, e supra-aglomerat de turisti, dar sigur n-ai cum sa te plictisesti. Si dupa experienta din Eindhoven... calitatea asta am apreciat-o in mod special. Sunt prea multe de vazut, de facut, pentru a descoperi orasul intr-o singura zi. Dar noi fiind intr-o vacanta mai low-cost, ne-am permis sa stam doar doua zile: una frumoasa si una bosumflata (din motive neelucidate nici pana in prezent).

Ne-am cazat in Districtul Muzeelor, la Hotel Van Gogh, in apropierea muzeului omonim. Acesta a fost si singurul muzeu pe care l-am vizitat aici, desi oferta muzeografica a capitalei e foarte bogata (sunt peste 50 de muzee).
Recomand vizitarea muzeului, ce cuprinde cea mai mare colectie de tablouri ale pictorului. Puteti admira celebrul Almond Blossom sau Camera pictorului (atat tabloul, cat si o reconstituire a ei in marime naturala).
 
Un sfat pretios pentru a nu petrece mult timp in fata muzeului- la coada pentru bilete, ci in muzeu- admirand tablourile: 
peste drum de muzeu, la cca 50m (in partea dreapta, avand muzeul in spate) e un centru de informare turistica de unde puteti cumpara bilete sau pachete de bilete pentru orice muzeu din Amsterdam, la acelasi pret ca la intrare. Evitati astfel coada ce se formeaza in fata muzeului Van Gogh inca dinaintea deschiderii.

Un punct important de atractie e celebrul "cartier rosu" (Red Light District), cu coffe-shop-urile unde sunt legale drogurile usoare, vitrinele cu fete si tot felul de magazine, baruri, muzee tematice. Nici sa nu vrei sa-l vizitezi... n-ai cum sa scapi. E in centrul orasului, la 5 minute de gara centrala.
Desi planuiam sa trecem si pe acolo, nu era primul lucru pe lista. Vroiam sa ne plimbam intai prin centru, sa admiram arhitectura... dar dupa o curba gresita ne-am trezit in plin cartier rosu. Si daca tot am ajuns acolo...
In piata centrala- Dam Square, se afla Palatul Regal (folosit doar cateva zile pe an; in rest e deschis publicului), Biserica Noua -De Nieuwe Kerk (unde au loc nunti regale, recitaluri de orga, dar cel mai frecvent expozitii de arta), Muzeul Madame Tussauds si un monument, inspirat denumit Monumentul National.

Un alt sfat studentesc (adica pentru cei lefteri, ca noi): pentru a vedea interiorul bisericii fara a plati taxa de vizitare, intrati in magazinul de suveniruri de alaturi- e de fapt o incinta in interiorul acesteia. Puteti urca si la supanta, de unde aveti o priveliste mai buna, puteti urmari filmulete cu diverse nunti regale sau puteti admira o serie de tablouri expuse acolo.

Obositi de agitatia din centrul orasului, ne-am bucurat de o plimbare linistita de-a lungul numeroaselor canale ce il inconjoara, si am facut un tur al stradutelor mai mult sau mai putin comerciale, cu tot felul de buticuri inedite. Am gasit astfel cateva magazine de vis pentru mine: magazine doar cu genti -handmade sau de serie (tot in Amsterdam este si un muzeu al gentilor si posetelor), un magazin de cutii (am cumparat "doar" vreo 6) si un extraordinar magazin cu margele (rafturi intregi cu borcane pline cu fel de fel de margele- de vis!).
Pentru ca Amsterdamul nu inseamna doar arhitectura de secol XVII, un must-see pentru cei ce vor sa descopere si arhitectura contemporana e un cartier rezidential nou- Eastern Docklands, construit pe o serie de peninsule artificiale.
Vechi si nou in arhitectura
   
Barcelona- Imobil de locuinte
 
 Recunoasteti mustata?

Un pod pietonal face legatura intre doua peninsule ale cartierului. Cand l-am vazut lung, inalt (e in trepte si urca pana la 8 m deasupra apei) am simtit nevoia sa ne odihnim inainte de a-l trece. Si cum stateam noi si ne odihneam privind podul, vad o batrana maruntica ce se chinuia sa urce pe pod de pe malul opus. Abia, abia mergea, urcand cate o treapta si apoi facand o scurta pauza. Dupa ce a trecut de mijlocul podului si a inceput sa coboare spre noi, am vazut si motivul ce o chinuia pe biata batranica. Nu, nu era artrita. Cara o ditamai geanta pe roti cu cumparaturi, probabil plina cu cartofi (aliment de baza si pentru olandezi).
Pensionari neajutorati...
 

Desi amenintati ca va trebui sa 'biciclim' macar in Amsterdam, "ca esti in Olanda; altfel n-ai cum", noi ne-am cumparat un pass de 24 de ore pentru transportul public si ne-am descurcat foarte bine asa. Mai tarziu am vazut cativa turisti care se descurcau atat de jalnic pe bicicleta, de parca am fi fost noi (in 100 de m unul a cazut de 3 ori) incat ne-am felicitat pentru alegerea facuta.

Daca va spun ca din Amsterdam, in loc sa cumparam mushrooms, am luat doar marshmallows... ma credeti? ;)
Etichete: edit post
0 Responses

Enregistrer un commentaire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...